2011 – שעת ההתבהרות

המשכן לאמנות - עין חרוד // אוצר/ת: יניב שפירא

תערוכתה של עידית לבבי גבאי מזמנת מפגש מקיף ראשוני עם גוף ציוריה מהעשור האחרון. במהלך שנים אלה התגבשה שפת הציור שלה כמושתתת על "שאלות ותשובות", הקשורות בעיקרן בזהות ביוגרפית-קיבוצית ובמורשת יהודית. לבבי גבאי הינה דור שני לילידי הארץ, סבה וסבתה היו ממקימי מרחביה, ואביה היה הבן הראשון של הקיבוץ. עם זאת, הדיון בציוריה המאוחרים חורג מזיהויים המקובל עם שאלות של קיבוץ, קבוצה ומשפחה. ההתבוננות בהם חושפת גם קשרים וזיקות שמכוננת יצירתה עם האמנות הישראלית,ועוסקת ביחס שבין שירה לדימוי מצוייר.

יצירתה של לבבי גבאי בעשר השנים האחרונות מאופיינת במערך דימויים אינטנסיבי, השואב מן המראות, החפצים והזיכרונות של ילדותה. כך, למשל, מופיעים בה קולבים, מגבות, צלקות, שמשות וירחים. באמצעותם ניתן להתוודע לתמורות מנטליות ומדיומליות שהתחוללו בעולמה. כך למשל, הפיכתה של המגבת לדימוי איקוני; הופעותיה של השמש בזיקה ישירה למפגש המחודש עם הציור "חלוץ-שמש" (1940) של סבה, מאיר לבבי; מוטיב "מאבק יעקב והמלאך", שיש בו משום חזרה לזהות מקומית-יהודית ועדות למאבקי נפש.

לבבי גבאי מיעטה להציג מציוריה בשנים האחרונות. בתוך התכנסותה בסטודיו היא ניסחה שפה ציורית אינטנסיבית ואינטימית המתיכה כאב ויופי לכדי אמירה מרוכזת וחדה. מדובר בגוף יצירה מורכב החושף גם קשרים וזיקות שמכוננת יצירתה עם האמנות הישראלית, וביחס שבין שירה לדימוי מצויר.

ספריצא לאור ספר/קטלוג התערוכה - ניתן לרכשו ישירות מהאמנית באמצעות אתר זה (צרו קשר)
או בהזמנה מהמשכן לאמנות בעין חרוד.
עלות הספר = 80 ש"ח + 9 ש"ח דמי משלוח

 

שעת ההתבהרות - סרט קצר - שיחה עידית לבבי גבאי עם יניב שפירא בסטודיו - 2010