זמן אמת – ציירים מגיבים בזמן אמת למציאות

זמן אמתציירים מגיבים למציאות בזמן אמת

משתתפים:  כרים אבו שקרה, פואד אגבריה, עתר גבע, שירה גפשטיין, רותי הלביץ כהן, מיכל ויטלס, עמית קבסה, עידית לבבי גבאי, סימה לוין, רחל נמש, רגד סואעד, אורי קלוס, רעי רביב,  Erezoo, Zivnik, אלי שמיר

אוצרות: נטע הבר, אילת הרצוולף

פתיחת התערוכה 19.05.2023   |  נעילת התערוכה 15.8.2023

קטלוג התערוכה

על מקבץ התערוכות

להקמת מקבץ התערוכות זמן אמת הוזמנו 16 ציירות וציירים להגיב על המתרחש בארץ בימים אלו – תקופה סוערת ומורכבת של סכסוך, פילוג ואלימות, שלצידם גם התעוררות רבה ופעולה יצירתית. מקבץ התערוכות מוצג בחלל אלטרנטיבי, בקומת המשרדים הישנה והנטושה של כפר יהושע.

במהלך החודש האחרון עבדו הציירים במקום על גבי קירות גדולים, ויצרו עבודות חדשות בפעולת Site&time Specific. במהלך העבודה נוצרו מפגשים ודיאלוגים מעניינים בין האמנים. העבודות המונומנטליות שנוצרו מעוררות תחושות מנוגדות של אימה ותקווה, התבוננות פנימה והפניית מבט אל עבר היסטוריה טעונה, הווה נפיץ וחששות מעתיד לא ברור.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

טקסט אישי

עידית לבבי גבאי, 'שוד ושבר', עבודת קיר בתערוכה 'זמן אמת' –   כפר יהושע , מאי 2023

 

  " יש מילים-הררי אל, ומילים-תהום רבה.
יש שבמילה קטנה אחת נגנזה כל תמצית חייה, […]  סך-הכל של חשבון
עולם שלם."

                                                                 ח.נ. ביאליק, מתוך המסה 'גילוי וכיסוי בלשון' 1915

 בימים אלו של קרעים ושברים בחברה בישראל גם השפה העברית מגיעה אל גבולותיה, אל סיפיה. מצד אחד מילים המתרוקנות מתוכנן, המאבדות את אמון שומעיהן ומתעופפות לכל רוח כקליפות ריקות, ומהצד השני מילים ההופכות
ל'כלי נשק', הנוֹרוֹת מֵהֶבֶל הפה כקליעי רובה מכווני מטרה. דומה שאין מקום בזמן זה למגע עדין. לשיח קשוב, מהורהר, מורכב, חומל – כשהכל נעים אל הקצה ……..

בעבודתי זו חזרתי לקיר ילדותי בקיבוץ מרחביה. קיר צבע שמן תעשייתי
"סופרלק וניל 24". על הקיר ציירתי 312 נקודות ורודות המסומנות ומסמנות גריד תשתיתי. ניתן לראות נקודות אלו כניצנים של אברי-גוף חי, יצוגים של הולדה ובקיעה חפצת-חיים. על תשתית עדינה ופגיעה זו מופיע הכתוב בהתזת ספריי שחור כפרקטיקה של ציור חוצות אלים ויצרי…וכך הכתיבה מתקדמת ומתגלה כהכחדה קצבית של נקודה אחר נקודה.

הביטוי "שוד ושבר" כמוהו כאנחת כאב ומועקה. זו שבאה אחרי שנגמרות לך  המילים.  אבל יש בו גם – ש.ו.ד – וגם – ש.ב.ר  – על כל נגזרותיהם.

 " לֹא־יִשָּׁמַ֨ע ע֤וֹד חָמָס֙ בְּאַרְצֵ֔ךְ שֹׁ֥ד וָשֶׁ֖בֶר בִּגְבוּלָ֑יִךְ וְקָרָ֤את יְשׁוּעָה֙ חוֹמֹתַ֔יִךְ וּשְׁעָרַ֖יִךְ תְּהִלָּֽה: "        ישעיהו פרק ס פסוק יח

שוד ושבר, עבודת קיר, כפר יהושע 2023